Skip Navigation LinksGemensamma för utbildningen > Kontinuerligt lärande
Kontinuerligt lärande

Rapporterna om kontinuerligt lärande grundar sig på det indikatorarbete som utarbetats i den parlamentariska reformen av kontinuerligt lärande. Syftet med arbetet är att granska hur de mål som ställt upp för reformen har uppnåtts. Med rapporterna om kontinuerligt lärande kan man granska antalet nya studerande och fördelningen av dem inom yrkesutbildningen, yrkeshögskoleutbildningen och universitetsutbildningen.

Obs! Rapporterna är dataskyddade om inget annat nämns på sidan. Antalen 1–4 som gäller personer visas som värdet ”1–4” och motsvarande kalkylmässiga nyckeltal (t.ex. medeltal) anges inte. Antal som är större än fyra avrundas till närmaste tal som är delbart med tre. Procentandelarna beräknas med skyddade tal.

Bakgrund för nya examensstuderande

Med nya studerande avses studerande som under statistikåret har skrivits in i en viss utbildning vid en viss läroanstalt. Antalet nya studerande anges för hela statistikåret. Personen statistikförs en gång per utbildningsstadium (nivå 2). Rapporternas standardvy är begränsad till nya studerande som är minst 25 år gamla, men rapporterna innehåller uppgifter om alla nya studerande. Uppgifterna är tillgängliga från 2017 och framåt. Rapporterna om låginkomsttagare och branscher grundar sig på ett separat mer begränsat material.

Högsta tidigare examen  (%)
Föregående års huvudsakliga verksamhet  (%)
Föregående års socioekonomiska ställning  (%)
Kön  (%)
Åldersgrupp
  (%)
Härkomst
  (%)

Låginkomsttagare  (%)
Bransch  (%)

Bakgrund för nya studerande inom annan utbildning än sådan som leder till examen

Med nya studerande avses studerande som under statistikåret har skrivits in i en viss utbildning vid en viss läroanstalt. Antalet nya studerande anges för hela statistikåret. Personen statistikförs en gång per utbildningstyp inom utbildningssektorn. Rapportens standardvy är begränsad till nya studerande som är minst 25 år gamla, men rapporterna innehåller uppgifter om alla nya studerande. Uppgifterna om nya studerande inom högskolornas fortbildning är inte heltäckande. Uppgifterna är tillgängliga från 2020 och framåt. Rapporterna om låginkomsttagare och branscher grundar sig på ett separat mer begränsat material.

Högsta tidigare examen  (%)
Föregående års huvudsakliga verksamhet
  (%)
Föregående års socioekonomiska ställning
  (%)
Kön
  (%)
Åldersgrupp
  (%)
Härkomst
  (%)

Låginkomsttagare  (%)
Bransch  (%)

Deltagare i utbildningen – Vuxenutbildningsforskning

I rapporten presenteras hur många av den granskade gruppen som under de senaste tolv månaderna har deltagit i utbildning. Uppgifterna grundar sig på vuxenutbildningsforskning. Uppgifterna är tillgängliga med 5–6 års mellanrum från och med år 1990. Uppgifter om den huvudsakliga verksamheten, den socioekonomiska ställningen och yrkesställningen (löntagare) är uppgifter om situationen vid tidpunkten för intervjun.

Deltagare i utbildning som leder till / inte leder till examen

Åldersgrupp
Kön
Bostadskommunens grupp
Utbildningsnivå
Huvudsaklig verksamhet
Socioekonomisk ställning
Yrkesställning

Deltagare i arbets- eller yrkesinriktad och/eller annan än arbets- eller yrkesinriktad vuxenutbildning

Åldersgrupp
Kön
Bostadskommunens grupp
Utbildningsnivå
Huvudsaklig verksamhet
Socioekonomisk ställning
Yrkeställning

Löntagare som deltagit i personalutbildning

Åldersgrupp
Kön
Bostadskommunens grupp
Utbildningsnivå
Socioekonomisk ställning

Deltagare i utbildningen – Arbetskraftsundersökning

I rapporten presenteras hur många av den granskade gruppen som under de senaste tolv veckorna (från 2023 och framåt) eller de senaste fyra veckorna (fram till år 2022) har deltagit i utbildning som leder till examen och/eller i kursutbildning. Uppgifterna grundar sig på en arbetskraftsundersökning. Uppgifterna är tillgängliga från 2019 och framåt.

Befolkning

Åldersgrupp
Kön
Utbildningsnivå
Härkomst
Område

Sysselsatta

Bransch
Arbetsgivarens sektor

Löntagare

Socioekonomisk ställning