Indikatorer

Indikatorrapporterna kan användas för att granska nyckeltal som beskriver de olika dimensionerna av utbildningssystemet och läroanstalternas verksamhet. Här kommer att samlas gemensamma indikatorer för styrning och uppföljning av utbildnings- och vetenskapspolitiken. I dag finns bara en del av indikatorerna som ska följas upp på webbplatsen.

Obs! En del av rapporterna har belagts med datasekretess. I så fall visas personantal 1-4 som "1-4", och större antal avrundas till det närmaste tretalet. Andelar räknas ut med de skyddade antalen.

A) Sökande till utbildning, antagning och påbörjande

Tillträde till utbildning

A1) Försthandssökande i proportion till antal som mottagit en plats

Nya studenter i proportion till åldersgrupp

A2) Nya studenter i proportion till åldersgrupp

Placering i fortsatta studier

Placering i fortsatta studier bland dem som avslutat grundläggande utbildning, gymnasieutbildning och läroplansgrundad yrkesutbildning.

A3) Placering i fortsatta studier bland dem som avslutat utbildning (budgetproposition)
A4) Andel av dem som avslutat utbildning som omedelbart fått placering som heltidsstuderande
A5) Andel av dem som avslutat den grundläggande utbildningen som omedelbart fått placering i fortsatta studier som leder till en examen

B) Utbildningens studieprocesser

Genomströmningen i utbildning

Personer som genomfört en utbildning de påbörjat

B1) Personer som genomfört en utbildning de påbörjat - andra stadiet
B2) Personer som genomfört en utbildning de påbörjat - andra högskolor
B3) Avlagt examen inom den målsatta tiden

Förväntad genomströmningen

B5) Andel personer som avlagt examen av de som avbrutit och de som avlagt examen

Mediantid och genomsnittlig tid för avläggande av examen

B6) Genomsnittlig tid

Medianålder och genomsnittlig ålder vid avläggande av examen

B8) Genomsnittlig ålder
B9) Medianålder

Specialundervisning

B10) Elever som får särskilt eller intensifierat stöd inom förskoleundervisningen (som är inskrivna vid grundskolor)

Den genomsnittliga storleken av klasslärarnas egna klasser

B14) Den genomsnittliga storleken av klasslärarnas egna klasser

Medianålder och genomsnittlig ålder bland nya studerande vid högskolor

B15) Genomsnittlig ålder

D) Samhällelig interaktion och effektivitet

Nya studentens mobilitet

D1) Andelen nya studerande som flyttat till studielandskapet från ett annat landskap

Placering bland dem som avlagt examen

Verksamhet bland dem som avlagt examen i slutet av statistikåret ett år efter att examen avlagts.

D2) Andel som placerats i fortsatta studier
D3) Andel som placerats i fortsatta studier (inkl. sysselsatta studerande)
D4) Andel som placerats utanför landskapet för studierna
D5) Andel sysselsatta
     D5*) Andel som flyttat från landet

Befolkningens utbildningsstruktur

D7) Andel som avlagt examen av 25–34-åringar
D8) 30–34-åringar
D9) 25–64 åringar

D10) 25–64 åringar, 30–34-åringar och 30–åringar (budgetproposition)

Utbildningar som ordnats som fritt bildningsarbete i proportion till befolkning

D11) Undervisningstimmar i proportion till befolkning över 25 år
D12) Deltagare i utbildningar som ordnats som fritt bildningsarbete i proportion till befolkning över 25 år

E) Personal

Andel formellt behöriga heltidslärare

F) Övriga

Studerande med invandrarbakgrund enligt modersmål

F1) Andel nya studerande med invandrarbakgrund
F2) Andel studerande med invandrarbakgrund

F3) Andel examina som avlagts av studerande med invandrarbakgrund

Studerande med invandrarbakgrund enligt föräldrarnas födelseland

F4) Andel nya studerande med invandrarbakgrund
F5) Andel studerande med invandrarbakgrund

F6) Andel examina som avlagts av studerande med invandrarbakgrund

Andel av befolkningen i åldern 25–64 år som avlagt examen