Personalrapporterna kan användas för att granska behörigheten och
deltagandet i kompletterande utbildning bland lärarna inom
yrkesutbildningen. Statistiken grundar sig på Statistikcentralens
insamling av personbaserade uppgifter. Insamlingen av uppgifter om
lärare görs vartannat eller vart tredje år. Uppgifter finns sedan året 2010. I tabellen nedan visas insamlingens svarsfrekvenser efter utbildningsform. Svarsfrekvenser ska beaktas när man granskar statistiken.
Om det behövs mer detaljerad information om antalet lärare, hitta antalet anställda lärare här: Befolknings-, utbildnings- och yrkesstruktur > De sysselsattas yrken och utbildning (t. ex. “De sysselsatta enligt näringsgren och ålder” -rapport). I denna sysselsättningsstatistik har ett yrke definierats årligen för alla anställda sedan 2004 och den skildrar situationen under årets sista vecka.
Obs! En del av rapporterna har belagts med datasekretess. I så fall visas personantal 1-4 som "1-4", och större antal avrundas till det närmaste tretalet. Andelar räknas ut med de skyddade antalen.
Lärarens formella behörighet
Med hjälp av rapporterna kan man granska antalet lärare samt andelen lärare som har formell behörighet.
Landskap
Område inom vilket läraren undervisar mest
Typ av uppgift
Undervisningsspråk
Utbildningsnivå
Åldersgrupp
Kompletterande utbildning
Rapporterna kan användas för att granska lärarnas deltagande i
fortbildning och kompletterande utbildning samt den tid som lagts ner på
kompletterande utbildning som ordnas i annan form i dagsverken. Med
dagsverke avses en arbetsinsats på minst 6 timmar. Till exempel en åtta
timmars dag med kompletterande utbildning har räknats som två dagar med
kompletterande utbildning. På motsvarande sätt har två arbetsinsatser på
minst 3 timmar räknats som en dag med kompletterande utbildning. Alla
evenemang som varat under 3 timmar har inte beaktats i denna statistik.
Deltagande i kompletterande utbildning och expertutbyte
Landskap
Typ av uppgift
Utbildningsområde
Åldersgrupp
Tid som lagts ner på kompletterande utbildning och expertutbyte
Landskap (%)
Typ av uppgift (%)Utbildningsområde
(%)
|
2010 |
2013 |
2016 |
2019 |
Grundutbildning |
91,0 % |
88,0 % |
66,3 % |
49,2 % |
Gymnasieutbildning
|
97,0 % |
94,0 % |
65,5 % |
53,5 % |
Yrkesutbildning
|
86,2 % |
90,0 % |
66,2 % |
45,8 % |
Fritt bildningsarbete
|
93,0 % |
90,0 % |
62,0 % |
48,1 % |
Insamlingens svarsfrekvenser efter utbildningsform