För elever som i sitt lärande eller i sin skolgång behöver
regelbundet stöd eller flera stödformer samtidigt ska på basis av en
pedagogisk bedömning ges intensifierat stöd i enlighet med en läroplan
som gjorts för hen. Intensifierat stöd ges när allmänt stöd inte är
tillräckligt. Särskilt stöd ges elever som inte klarar av att uppnå
målen för tillväxten, utvecklingen eller lärandet tillräckligt väl med
hjälp av andra stödåtgärder. Särskilt stöd ordnas inom ramen för
antingen den allmänna eller den förlängda läroplikten. Det särskilda
stödet består av specialundervisning som grundar sig på ett beslut om
särskilt stöd samt andra stödformer för den grundläggande utbildningen.
Målet för den flexibla grundläggande utbildningen är att stöda elever i
årskurserna 7–9 som löper risk för att bli utan avgångsbetyg från den
grundläggande utbildningen. I regel är det inte fråga om
specialundervisning.
Obs! Rapporterna har belagts med datasekretess. Personantal 1-4 visas som "1-4" och större antal avrundas till det närmaste tretalet. Andelar räknas ut med de skyddade antalen.
Elever som omfattas av intensifierat stöd och särskilt stöd
I tidsserierapporten samt i rapporterna enligt landskap och stödform
granskas både de elever som omfattas av det intensifierade stödet och de
elever som omfattas av det särskilda stödet. I rapporten enligt ställe
där undervisningen genomförs och i rapporten Individualisering av lärokurs (-2019) granskas endast eleverna som omfattas av det särskilda
stödet.
Informationskällan för rapporten Individualisering av
lärokurs (2019/20-) är Informationsresursen KOSKI vid
Utbildningsstyrelsen, dit utbildningsanordnarna skickar informationen.
Rapporten innehåller uppgifter om alla elever som avlagt årskursen under
vårterminen. Uppgifterna i rapporten uppdateras en gång per år i
oktober med uppgifter från föregående läsår.
Individualisering av lärokurs (2019/20-)
Individualisering av lärokurs (-2019)
Landskap
Stödform (En enskild elev kan omfattas av flera stödformer.)
Ställe där undervisningen genomförs
Tidsserie
Elever som talar ett främmande språk och omfattas av specialstödet (-2019)
Med elever som talar ett främmande språk avses elever vars modersmål
är något annat än finska, svenska, samiska, romska eller teckenspråk. Senare uppgifter kan man granska enligt modersmålsgrupp i rapporten Individualisering av lärokurs (2019/20-) ovan.
Landskap
Tidsserie
Flexibel grundläggande utbildning (JOPO)
Rapporterna om den flexibla grundläggande utbildningen omfattar elever i årskurserna 7–9.
Landskap
Tidsserie